søndag 29. oktober 2017

Bruk alt - deilig mat og god samvittighet (KOKEBOK ANMELDELSE)



(SPONSET INNLEGG)

For litt siden fikk jeg en henvendelse fra Jæren Forlag om å få tilsendt en ny kokebok, med uforpliktende forespørsel om å skrive en omtale dersom jeg ønsker det. 
Boken heter "Bruk alt - deilig mat med god samvittighet", og er skrevet av Heidi Netland Berge og Ingveig Tveranger. Heidi er utdannet kokk, mens Ingveig har journalistisk bakgrunn med stor matinteresse.

Temaet for boken er fullstendig etter mitt mathjerte, så det var i grunnen en selvfølge å både takke ja til å motta den og skrive om den. Boken handler om å utnytte gode råvarer bedre, og den inspirerer til å bruke råvarer som vi kanskje ikke tenker så mye på å anvende. 

Boken er inndelt i kapitler med ulike temaer - blant annet om kjøtt, fisk og sjømat, grønnsaker, supper og sauser, hvordan utnytte rester, hva du kan gjøre med gammelt brød, og hva du kan sanke i naturen. Den inneholder mange oppskrifter på enkel og god mat, men også mye nyttig informasjon om bedre matmessig ressursutnyttelse, og hvordan vi i sum kan kaste mindre mat og spiselige råvarer. Oppskriftene er i stor grad skrevet på en slik måte at man kan bruke de ingrediensene man har for hånden, og med gode tips og ideer til variasjon. Dermed inspireres man til å bruke egen fantasi i matlagingen, noe som igjen vil kunne gi mindre matsvinn. 

Boken oppfordrer til bruk av alternative stykningsdeler av kjøtt, og til å variere fiskeslagene og sjømaten vi spiser. Det vi får med på kjøpet, er rimeligere mat, og ofte med rikere og bedre smak. Her finner du oppskrifter på hvordan du kan lage hjemmelagde pølser, pålegg, og forskjellige typer fiskemat. Forfatterne skriver innledningsvis at boken ikke er en tradisjonsmatbok eller restematkokebok, men den har åpenbart innslag av begge deler. Og det synes jeg er fullstendig greit!

"Bruk alt" er en forholdsvis personlig bok, og det er tydelig at forfatternes matinteresse og respekt for gode råvarer skinner igjennom, og ligger til grunn for bokens tilblivelse. De forteller hvordan deres egen matglede ble formet fra barndommen av, og de deler historier om besteforeldre som tok vare på maten og utnyttet råvarene på en måte som altfor få av oss gjør i dag. For mange den gang handlet det rett og slett om overlevelse, og respekten for råvarene var en helt annen. Dette er også reflektert i flere av oppskriftene - her finner du basisoppskrifter på hvordan du speker kjøtt og fisk, sylter bær, frukt og grønnsaker, og koker kraft. 

Hva med å prøve deg på granskuddsirup eller løvetannsaft når det er sesong for det? Granskuddsirup har jeg lenge hatt lyst til å lage, mens løvetannsaft har jeg aldri hørt om en gang. Tror jammen jeg skal prøve meg på begge deler ved anledning!

Om jeg skal komme med en liten innvending, så må det være at de kunne tatt en ekstra runde med korrektur. Jeg fant flere skrivefeil, dog uten betydning for selve oppskriftene, men jeg synes det er synd med en ellers så flott bok. Og etpar steder kunne det virke som om trykkingen ikke hadde gått helt etter planen - trykket fra den ene siden av papiret hadde gått igjennom til den andre siden. Men det er godt mulig det var meningen at boken skulle være sånn, litt originalt i så fall, eventuelt at jeg var uheldig med mitt eksemplar.

I sum er dette en inspirerende og flott bok, med lekre bilder. Og jeg synes boken er viktig, fordi den formidler kunnskap, inspirasjon og et fokus rundt mat og råvarer som de fleste av oss har godt av å bli minnet om. Den er fullstendig i tråd med min egen matinteresse, og du kan saktens finne noen av tipsene på bloggen min også. Og det gjør ingen verdens ting at jeg personlig er både glutenfri og melkefri - her er det godt slingringsmonn for egne tilpasninger.

Og fordi boken er en miks av kokebok og inspirasjonsbok, med personlige og familiære anekdoter, er den ekstra kjekk å lese. Jeg håper på en oppfølger jeg...

Anbefales!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar